Subiektywny przegląd muzyczny
RSS
sobota, 31 stycznia 2009

Terminem "drive-by" (lub też "drive-by shooting") określa się taktykę szybkiego ataku, polegającą na ostrzelaniu celu z poruszającego się lub też zatrzymanego na ułamki sekund pojazdu, który po dokonaniu tegoż ataku natychmiast oddala się z dużą prędkością. Początkowo wyłącznie militarna, taktyka ta szybko stała się jedną z ulubionych metod gangsterskich porachunków. Z biegiem czasu bynajmniej nie straciła na popularności - stosowana była zarówno w latach 20. XX wieku w czasach prohibicji, jak i pod koniec stulecia: wystarczy przypomnieć choćby dwa zdarzenia w amerykańskim hiphopie - to po takich właśnie atakach śmierć ponieśli 2pac i The Notorious B.I.G. Do tej taktyki (i terminu) swą nazwą nawiązuje szkocka formacja Drive-By Argument. W 2005 roku ukazał się ich debiutancki singiel Sex Lines Are Expensive Comedy, dwa lata później włączony na pierwszą (i jak dotąd jedyną) płytę zespołu, zatytułowaną Drive-By Argument. Z tej okazji do utworu powstał wideoklip, zaś samo nagranie doczekało się singlowej reedycji.

piątek, 30 stycznia 2009

Band From TV to nazwa projektu muzycznego, stworzonego na potrzeby związane z celami charytatywnymi przez grupę aktorów. Pomysłodawcą stworzenia takiej formacji był Greg Grunberg (znany choćby z ról w pokazywanych u nas serialach Heroes, Alias czy Felicity) - jest on perkusistą zespołu. Muzycy nie nagrywają własnych utworów, występują okazjonalnie grając covery nagrań innych artystów. W 2007 roku wydali płytę Hoggin' All The Covers. Inni aktorzy, występujący w składzie Band From TV to między innymi Hugh Laurie (wokal i fortepian, House), Jesse Spencer (skrzypce, House), James Denton (gitara, Desperate Housewives), Bonnie Somerville (wokal, NYPD Blue), Bob Guiney (wokal, The Bachelor), Teri Hatcher (wokal, Desperate Housewives, Tomorrow Never Dies), Adrian Pasdar (gitara, Heroes), David Anders (wokal, Alias, Heroes). Ta niecodzienna formacja ma na swym koncie również cover klasycznego nagrania The Rolling Stones - You Can't Always Get What You Want, który powstał na potrzeby ściezki dźwiękowej do serialu House.

You Can't Always Get What You Want wydane zostało w 1969 roku na krążku Let It Bleed i - choć nigdy nie pojawiło się oficjalnie jako singiel - zdobyło sobie dużą popularność i na stałe weszło do repertuaru The Rolling Stones, stając się jednym z koncertowych klasyków, utworem wielokrotnie nagrywanym później przez innych muzyków i wykorzystywanym w rozmaitych produkcjach filmowo-telewizyjnych (jak informuje Wiki, w samym serialu House pojawił się on co najmniej czterokrotnie).

czwartek, 29 stycznia 2009

Formacja The Fray swą działalność rozpoczęła w 2002 roku. Trzy lata później wydany został ich debiutancki album How To Save A Life (choć poza Stanami Zjednoczonymi ukazał się on dopiero w roku 2007). Tytułowy utwór z tego albumu to swoisty opis, a właściwie scenariusz rozmowy, jaką mogą toczyć między sobą dwie osoby, kiedy jedna z nich uznaje, iż coś między nimi jest nie tak i decyduje się na zmiany. W 2007 roku nominowany był do nagrody Grammy w kategorii Best Rock Performance by a Duo or Group with Vocal. Do nagrania tego powstało kilka klipów - autorem pierwszego teledysku był Sam Brown. Akcja toczy się nocą w małym miasteczku i pobliskim lesie. Samych muzyków obserwujemy podczas wykonywania tego utworu w ciemnym pomieszczeniu, przez okna którego wpada jasne światło, podobne do tego, które przewijają się przez cały klip jako sugestia wypadku samochodowego.

Drugie wideo było dziełem Marka Pellingtona. Tym razem dominuje biel, zaś my obserwujemy twarze i sylwetki ludzi, którzy wydają się cierpieć z rozmaitych powodów (oraz zmiany, jakie zachodzą na nich w czasie trwania teledysku). Pojawiają się również ponumerowane rady, swoiste kroki, jak radzić sobie w takich sytuacjach.

How To Save A Life cieszy się dużą popularnością również dzięki wykorzystaniu tego nagrania w wielu najrozmaitszych produkcjach telewizyjnych. Największy wkład w promocję utworu miał bez wątpienia serial Grey's Anatomy - co oczywiście działało też w drugą stronę, jako swoista reklama tej telewizyjnej produkcji. Utwór znalazł się w 2006 roku na drugiej płycie zawierającej nagrania wykorzystane w ścieżce dźwiękowej Grey's Anatomy. Ponadto zastosowano w jego przypadku zabieg podobny do tego, który opisywałem jakiś czas temu przy okazji prezentacji piosenki Chasing Cars zespołu Snow Patrol. Na warsztat wzięte zostało pierwsze wideo do How To Save A Life - usunięto z niego część scen, zastępując je ujęciami pochodzącymi z serialu. W efekcie powstał trzeci klip do tego utworu.

środa, 28 stycznia 2009

Is This It - tak brzmi tytuł debiutanckiego albumu nowojorskiej formacji The Strokes, wydanego w 2001 roku. Jednym z promujących go singli był utwór zatytułowany Someday. Roman Coppola zrealizował do niego wideoklip, w którym obserwujemy muzyków podczas próby, w pubie oraz w trakcie występu w prowadzonym przez Richarda Karna teleturnieju Family Feud (czyli w oryginalnej wersji Familiady). Ich przeciwnikami w tym fikcyjnym pojedynku są członkowie zespołu Guided By Voices. Nie są to jednak jedyni goście, występujący w tym wideo - pojawiają się w nim także muzycy G'N'R i Velvet Revolver - Slash, Matt Sorum i Duff McKagan.

Guided By Voices to zespół pochodzący z Daytona w stanie Ohio. Funkcjonowali oni w latach 1983-2004. W 1994 roku ukazał się album Bee Thousand. Zawierał on między innymi utwór I Am A Scientist, który stał się nieco później w tymże roku głównym elementem pochodzącym z zatytułowanej identycznie jak to nagranie epki. Autorem teledysku był Banks Tarver.

A jeśli chodzi o Family Feud, w pojedynku pomiędzy The Strokes i Guided By Voices lepsi okazali się ci drudzy, zwyciężając w stosunku 350:211.

wtorek, 27 stycznia 2009

Pomiędzy zakończeniem działalności Soundgarden, a początkiem funkcjonowania Audioslave, Chris Cornell zdążył wydać w 1999 roku solowy album, noszący tytuł Euphoria Morning. Pochodzi z niego nagranie opowiadające o kobiecie pewnej siebie, wiedzącej czego chce i jak to osiągnąć, zdolnej zmieniać wszystko wokół prócz podmiotu lirycznego, z którym nie może jej to się udać. Stąd tytuł utworu - Can't Change Me. Teledysk do tego nagrania zrealizował Johan Renck - szwedzki muzyk, znany jako Stakka Bo, przede wszystkim jednak reżyser wideoklipów, obecnie wraz ze znanym nam dobrze Jonasem Åkerlundem współtworzący R.A.F. (Renck Åkerlund Films). Na marginesie możemy zauważyć, iż jego brat Martin również zajmuje się tworzeniem teledysków. W wideo do Can't Change Me obserwujemy kobietę, za którą ciągnie się dość szczególny ślad...

Renck jako Stakka Bo chyba najbardziej znany jest z traktującego o wszechobecnej konsumpcji utworu Here We Go, do którego sam zrobił poniższy klip.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7
Pisałem o

(c) 2008 eskey

RSS icon
Ich słucham
Propaganda
Add to Technorati Favorites
web stats
Blox Maraton 2011