Subiektywny przegląd muzyczny
RSS
sobota, 28 lutego 2009

Dotychczas konsekwentnie unikałem okazji, aby sięgnąć do tego tematu. Przeciętny polski internauta czy też fan muzyki (wyjąwszy interesujących się metalem, a i tu nie wszystkich) jeszcze rok temu nie miał pojęcia o istnieniu szwedzkiego zespołu o nazwie Sabaton. Tymczasem ta powermetalowa formacja obchodzić będzie w tym roku dziesięciolecie działalności. Wspomniana sytuacja zmieniła się diametralnie po tym, jak muzycy w ubiegłym roku wydali płytę The Art Of War, na której znalazł się utwór 40:1, traktujący o obronie Wizny podczas kampanii wrześniowej 1939 roku. Nagranie to zrobiło karierę w Internecie, począwszy od fanvidów, które szybko pojawiły się na Youtube, poprzez wpisy na blogach i forach - krótko mówiąc zrobił się wokół tego utworu spory szum. Jak stwierdziłem wcześniej, unikałem tego tematu, głównie z powodu tej popularności właśnie - uznałem, że nie ma sensu kolejny wpis charakteryzujący bohaterskie starcie polskich żołnierzy z przeważającymi siłami nieprzyjaciela. Inna sprawa, że tego typu nagrania są stałym elementem twórczości grupy Sabaton - taki sobie chłopcy wybrali znak rozpoznawczy, iż ich nagrania dotyczą przede wszystkim tematyki wojennej (miejsce znalazło się dla obu wojen światowych, wojny o Falklandy czy też rozmaitych konfliktów na Bliskim Wschodzie). Do zmiany decyzji skłonił mnie zabieg zespołu, który przypadkiem udało mi się kilka dni temu zauważyć. Kiedy fala popularności zaczęła opadać, muzycy postanowili podtrzymać ją poprzez wypuszczenie oficjalnego wideoklipu do nagrania 40:1 - jest ono od niemal tygodnia dostępne na oficjalnym kanale formacji w Youtube (jego reżyserem był Jacek Raginis, nie potrafię powiedzieć czy zbieżność nazwisk z dowódcą obrony Wizny jest wyłącznie przypadkowa). Widać zarazem, iż Szwedzi z pełną świadomością obrali za cel świeżo pozyskanych polskich fanów - klip zawiera napisy w naszym języku, będące tłumaczeniem tekstu nagrania. Mamy tu moim zdaniem ciekawy przykład marketingu muzycznego, ilustrujący jak można wykorzystać w dużej mierze przypadkową okazję, by zatrzymać na dłużej niespodziewanych słuchaczy (z których część sięgnie zapewne także do innych nagrań zespołu).

A dla wszystkich tych, którzy nigdy nie słyszeli Sabatonu w innym niż 40:1 nagraniu, teledysk do Attero Dominantus - opowiadającego o oblężeniu Berlina w 1945 roku tytułowego utworu z płyty wydanej w 2006 roku. Jego reżyserem był perkusista formacji Nocturnal Rites Owe Lingvall. Kolejne wideo i nagranie traktują zaś o jednym z epizodów I Wojny Światowej - bitwie pod Gallipoli. Utwór ten zatytułowany jest Cliffs Of Gallipoli i pochodzi z albumu The Art Of War.

 

piątek, 27 lutego 2009

Kiedyś odstawię wszystkie używki, a wtedy przejrzycie na oczy i zauważycie, iż macie do czynienia z muzyczną supergwiazdą, prawdziwym poetą, a nawet osobą godną zastąpić prezydenta. Gdy zaś już to wszystko pojmiecie, wówczas umrzecie z zawiści. W tak prześmiewczy sposób rosyjska punkrockowa formacja Наив odnosi się (również w teledysku) do fenomenu popularności - utwór nosi tytuł Суперзвезда i znalazł się na wydanym w 2000 roku albumie Оптом и в розницу. Z kolei nagranie Рок (z identycznie zatytułowanego albumu koncertowego, pochodzącego z 2001 roku) w żartobliwym tonie przedstawia blaski i cienie życia muzyka popularnej grupy rockowej (autorem wideoklipu do niego był Эльдар Саловатов). Wspominam o tych utworach, ponieważ trwa pożegnalna trasa Наив - po dwudziestu latach działalności (rocznica przypadała pod koniec 2008 roku) muzycy postanowili zawiesić na czas nieokreślony działalność grupy. Pytani o powody takiej decyzji, odsyłają do powstałego specjalnie na tę okoliczność nagrania 20 лет одиночества, które - tym razem najzupełniej poważnie - rozwiewa ich zdaniem wszelkie wątpliwości co do przyczyn takiego kroku: funkcjonowanie przez tak długi okres stanowi poważne wyzwanie i poświęcenie, kiedyś trzeba powiedzieć stop i odpocząć (tekst znaleźć można tutaj, wraz ze studyjnym wykonaniem, ponieważ jednak jest to zapis audycji radiowej, trudno przewidzieć jak długo będzie dostępny). My posłuchamy jego koncertowego wykonania. Ostatni występ tej grupy odbędzie się 4 kwietnia w Moskwie.

 

 

czwartek, 26 lutego 2009

Od kilku dni oglądać można najnowszy wideoklip Depeche Mode. Wyreżyserował go Patrick Daughters na potrzeby singla zatytułowanego Wrong, promującego mający ukazać się w kwietniu kolejny, dwunasty już, studyjny album tej formacji - będzie on nosił tytuł Sounds Of The Universe. Specjalistą od tej grupy nie jestem, ale moim zdaniem są w niezłej formie i odbieram to nagranie pozytywnie. W warstwie tekstowej Wrong jest opowieścią o człowieku, który jest chodzącym przykładem złych decyzji i wyborów, od początku istnienia, aż po dzień dzisiejszy - wszystko jest na nie, ani razu nie pojawia się stwierdzenie, iż coś wyszło tak, jak wyjść powinno. Niewłaściwy człowiek w niewłaściwym miejscu, o niewłaściwej porze, z niewłaściwego powodu... Wiecie o co chodzi. Tak samo jest w teledysku - od samego początku coś się nie zgadza. Bo niby dlaczego samochód jedzie do tyłu? Tę zagadkę rozwiązujemy krok po kroku przez cały czas trwania wideo. Przy takiej tematyce nie może się to doprowadzić do szczęśliwego finału, ale jak rzeczywiście się kończy, zobaczcie już sami.

środa, 25 lutego 2009

Wspomniałem w poprzedniej notce o Loyola High School of Los Angeles. Tak jak wczorajszy klip, również dwa teledyski, o których tym razem chcę powiedzieć, powstały w tej właśnie (prowadzonej przez jezuitów) szkole. Niezbyt odległe od siebie muzycznie, traktujące o nieco innych sprawach utwory, spiąć można ogólną klamrą tematyczną: nie zawsze fakt, iż kogoś znamy, świadczy o tym, iż wiemy kim naprawdę jest. Lub ma szansę zostać.

Na początek poważniejszy utwór. Pojawił się on w 2005 roku jako element wydanego przez zespół 3 Doors Down albumu Seventeen Days. Prócz wspomnianej szkoły, zdjęcia do wideoklipu w reżyserii Wayne'a Ishama (traktującego o trudnych wyborach, jakich trzeba dokonywać często już w młodym wieku) realizowano również w Jumbo's Clown Room, zaś w rolach głównych wystąpili Jodie Lyn O'Keefe (znana polskim widzom przede wszystkim z ról w serialach Prison Break i Nash Bridges) oraz Jesse Metcalfe (występuje między innymi w Desperate Housewives).

Drugi teledysk powstał do nagrania zatytułowanego Graduation Day z wydanej w 2006 roku płyty Popaganda grupy Head Automatica. Jego autorem był Tony Petrossian. Tym razem obserwujemy tytułowe rozdanie dyplomów i dowiadujemy się co z kogo wyrośnie. W sumie banał, ale całkiem energetyczny.

wtorek, 24 lutego 2009

Przy okazji kolejnej edycji Oskarów przypomniał mi się pewien wideoklip. Stworzony on został na potrzeby singla promującego album Three Cheers For Sweet Revenge amerykańskiej grupy My Chemical Romance, który wydany został w 2004 roku. Utrzymany w stylistyce pop punkowej (z widocznymi wpływami emo) teledysk autorstwa Marca Webba stylizowany jest na trailer filmowy, promujący kolejną młodzieżową produkcję o szkolnych problemach i perypetiach nastolatków. Fikcyjny film nosi identyczny tytuł jak nagranie - I'm Not Ok (I Promise). Zdjęcia powstały w dwóch szkołach w LA: Alexander Hamilton High School oraz Loyola High School.

Nie był to jedyny klip powstały do tego utworu. Greg Kaplan stworzył drugi teledysk, tym razem ilustrujący życie zespołu w rodzinnym stanie New Jersey oraz podczas tras koncertowych.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6
Pisałem o

(c) 2008 eskey

RSS icon
Ich słucham
Propaganda
Add to Technorati Favorites
web stats
Blox Maraton 2011