Subiektywny przegląd muzyczny
RSS
poniedziałek, 29 listopada 2010

Po blisko pięcioletnim okresie przerwy formacja System Of A Down ogłosiła na swej oficjalnej stronie, iż w 2011 roku muzycy powrócą na scenę i odbędą serię koncertów. Daty europejskich występów są znane, najbliżej nas SOAD zagrają w Berlinie (chyba, że dojdą z czasem kolejne terminy i miejsca, o czym póki co nie było mowy). Jak głosi krótka notka, członkowie zespołu nie mają żadnego konkretnego planu co do dalszej przyszłości, póki co uznali, że po kilku latach solowej pracy chcą ponownie wyjść wspólnie na scenę. Z tej okazji System Of A Down w koncertowej (choć nie do końca) wersji - poniższe wykonanie utworu ATWA z albumu Toxicity (wydany w 2001 roku) pochodzi z filmu Screamers w reżyserii Carli Garapedian, pochodzącego z roku 2006 - fragmenty koncertu SOAD pochodzą z występu zarejestrowanego w Berlinie właśnie.

niedziela, 28 listopada 2010

On z nią, ona z nim, on z nim - każda konfiguracja jest dobra, jeśli mówimy o trójkącie zobrazowanym w teledysku do utworu Taste In Men formacji Placebo. W klipie, wyreżyserowanym przez Barbarę McDonogh, frontman grupy Brian Molko angażuje się w układ z parą, której najwyraźniej niezbyt się układa. Zdjęcia do wideo realizowano w Central London Register Office - czyli jednym z londyńskich urzędów stanu cywilnego. Taste In Men otwierało album Black Market Music z 2000 roku i było pierwszym pochodzącym zeń singlem.

Ponoć fraza "come back to me awhile" z tekstu nagrania miała zostać zaczerpnięta z utworu (I Got A) Catholic Block formacji Sonic Youth. Owszem, powtarza się, ale poza Wiki nie natknąłem się na żadne źródło potwierdzające tę informację. W każdym razie Sonic Youth posłuchać można - kompozycja pochodzi z roku 1987, z płyty zatytułowanej Sister. Poniżej wykonanie koncertowe.

środa, 17 listopada 2010

W 2002 roku ukazał się album Hammered brytyjskiej formacji Motörhead., szesnasty w dorobku grupy. Wśród znajdujących się tam nagrań znalazł się energetyczny utwór (do którego powstał promocyjny teledysk), który jest komentarzem na temat współczesności. Rozmaite rzeczy słyszymy oraz niejedno widzimy, a wiele z tego stoi w sprzeczności wobec siebie - kiedy mówią nam jacy mamy być, a jednocześnie robią coś zupełnie innego, dlaczego mamy akceptować to, co się nam sugeruje jako właściwe nastawienie i odpowiednią postawę? Ta zjadliwa obserwacja przełomu stuleci zatytułowana jest Brave New World.

czwartek, 11 listopada 2010

W 2003 roku światło dzienne ujrzał album Hail To The Thief formacji Radiohead. Jedną z ciekawostek związanych z oprawą albumu były podwójne tytuły zawartych na płycie kompozycji. Gdybyśmy mieli posłużyć się tymi nazwami, to na pierwszy singiel muzycy wybrali The Boney King Of Nowhere - nagranie znane bardziej pod właściwym tytułem There There. Wspomniana przeze mnie dodatkowa nazwa utworu stanowi nawiązanie do jednego z odcinków pochodzącego z 1974 roku angielskiego programu dla dzieci zatytułowanego Bagpuss (jego bohaterowie śpiewają piosenkę o niemal identycznym tytule - The Bony King Of Nowhere). Urzekający realizacją i wizualizacjami (za którą był nagrodzony w tymże roku podczas MTV Video Music Awards) teledysk również odnosi się w pewien sposób do wymienionej wyżej dziecięcej produkcji - podobnie jak tam, tu również spotykamy zwierzęta zajmujące się czynnościami, które zwykliśmy przypisywać ludziom. Przedstawiona w klipie wyprawa wokalisty Radiohead do magicznego lasu nie kończy się jednak dla Thoma Yorke zbyt dobrze. Końcowe ujęcie kojarzy mi się nieodparcie z Krzykiem Edvarda Muncha.

poniedziałek, 08 listopada 2010

Wielu twórców, nie tylko muzycznych, eksperymentowało z narkotykami. Próby wymieniania nazwisk podejmował nie będę, jako że lista byłaby długa i z pewnością niepełna. W rockowym światku temat ten to nie pierwszyzna i faktem pozostaje, iż pewne rzeczy nie powstałyby, gdyby nie takiego typu "wspomaganie organizmu". Pozostaje sprawą dwuznaczną czy narkotyki faktycznie inspirują - zapytany o to w jednym z wywiadów Josh Homme z formacji Queens Of The Stone Age odsyła do utworu tej  formacji, pochodzącego z albumu Songs For The Deaf i wydanego w 2002 roku. Nagranie to nosi tytuł First It Giveth i - jak mówi frontman grupy - opowiada o tym, iż narkotyki początkowo mogą inspirować, ostatecznie jednak skutecznie odbierają wenę twórczą. Oryginalna pisownia tytułu utworu stanowi z kolei nawiązanie do Księgi Hioba: Pan dał, Pan też wziął (Hi 1,21), co w języku angielskim brzmi: The Lord gave, and the Lord hath taken away (J 1,21 - King James Version). Reżyserem teledysku do First It Giveth był Nigel Copp. Będące efektem jego pracy wideo stanowi zbiór ujęć (około-) koncertowych, zarejestrowanych podczas występu Queens Of The Stone Age w Glastonbury oraz podczas jednej z tras koncertowych, którą muzycy odbyli wraz z Red Hot Chili Peppers. Na koniec zaś jeszcze jedna ciekawostka - podczas nagrywania albumu Songs For The Deaf gościnnie jako perkusista QOTSA zagrał Dave Grohl.

Pisałem o

(c) 2008 eskey

RSS icon
Ich słucham
Propaganda
Add to Technorati Favorites
web stats
Blox Maraton 2011