Subiektywny przegląd muzyczny
RSS
niedziela, 31 sierpnia 2008

Blog Day to - jak sama nazwa wskazuje - dzień poświęcony blogom i blogowaniu. Jest to ciekawa inicjatywa, służąca propagowaniu pisania w tej formie, a zarazem pozwalająca na poszerzanie znajomości i poznawanie nowych, ciekawych miejsc, które polecane są czytelnikom przez autorów poszczególnych wpisów, nawiązujących do akcji. W bieżącym roku Let's Rock również bierze udział w tej zabawie, toteż dzisiejsza notka poświęcona będzie blogom, które uważam za interesujące i warte polecenia. Świadomie zrezygnowałem z opisywania miejsc, które odwiedzam, a które już są dość szeroko znane (że wspomnę choćby Experymenty Informatyczne czy Polsport). Wybór nie był łatwy, jako że wbrew pozorom dobrych blogów jest dość dużo, stąd też opisane poniżej blogi nie stanową żadnego Top 5, natomiast uważam, iż warto tam regularnie zaglądać (co sam również czynię). Więcej interesujących blogów odnajdziecie pod odpowiednim tagiem Technorati, a także na Blox.blox.pl - ja natomiast proponuję Wam dziś:

Foto Amatorszczyznę - ponieważ zdjęcia Artura Rawicza bynajmniej amatorskie nie są, a jego fotograficzne sesje z koncertów bardzo często potrafią uwiecznić coś, co bardzo cenię w występach live: energię płynącą ze sceny

Piosenkę Dnia - ponieważ często natrafiam u Niewiernej na bliskie mi muzycznie klimaty (podobnie jest z Mussikiem, więc Mat.te, pomimo braku czasu przełam niemoc i napisz coś od czasu do czasu ;)

Ekonomię Kultury - ponieważ Patryk Gałuszka proponuje nieco inne, analityczne podejście do muzyki i przemysłu fonograficznego, a także oferuje na swym blogu mnóstwo linków do ciekawych wykonawców, którzy za darmo udostępniają swoje nagrania w sieci (no i ta rosyjska muzyka...)

Dziennik Rosyjski - ponieważ blog Michała Gwiazdowskiego to jedno z niewielu znanych mi miejsc, poświęconych niemal w całości polityce, kulturze i gospodarce naszych wschodnich sąsiadów (co ma dla mnie dość szczególne znaczenie, jak już kilka razy zdarzyło mi się wspomnieć)

Kartonki - ponieważ rysunki Eri regularnie poprawiają mi samopoczucie, a zarazem można w nich znaleźć interesujące spostrzeżenia, dotyczące naszej XXI-wiecznej codzienności

Blog Day 2008

Każdy blog opowiada jakąś historię. Niezależnie od tematyki, czy jest on poświęcony muzyce, polityce, gospodarce, czy jest pamiętnikiem, każdy z nich zawiera opowieść, którą tworzymy od momentu, kiedy podejmujemy decyzję o pisaniu bloga. O ludzkich historiach tworzonych przez życie opowiada nagrany przez Tracy Chapman utwór Telling Stories, pochodzący z identycznie zatytułowanej płyty, wydanej w 2000 roku. Ludzkie historie przedstawia też wideoklip autorstwa Herba Rittsa. W autobusie poznajemy różnych ludzi i obserwujemy związane z nimi wydarzenia - choć obraz sugeruje nam pewne konteksty, za każdym razem dowiadujemy się o nich czegoś zupełnie innego.

sobota, 30 sierpnia 2008

Album The Downward Spiral amerykańskiej industrialnej formacji Nine Inch Nails (w oficjalnej numeracji NIИ znany jako Halo 8) wydany został w 1994 roku. Promował go singiel pod tytułem March Of The Pigs (a.k.a. Halo 7). Za realizację teledysku do tego utworu odpowiedzialny był Peter Christopherson. Początkowo wraz z Trentem Reznorem (który współreżyserował) i muzykami pracował on nad wideo, akcja którego toczyła się w częściowo wypełnionej wodą jaskini. W pewnym momencie jednak pomysł ten został zarzucony i powstał minimalistyczny klip, zrealizowany metodą jednego ciągłego ujęcia, podczas którego muzycy wykonują na żywo ten utwór na tle białej ściany. W trakcie możemy zauważyć osoby pracujące na planie (podające Reznorowi mikrofon ze statywem, który jest przez niego regularnie odrzucany podczas instrumentalnych partii nagrania). Wokalista nierzadko wpada również na pozostałych muzyków i ich instrumenty.


W 2004 roku pojawiły się wiadomości o reedycji w formie DVD wydawnictwa wideo zatytułowanego Closure (a.k.a. Halo 12), które po praz pierwszy ukazało się w roku 1997. Był to zestaw dwóch kaset, z których jedna zawierała dotychczasowe wideoklipy zespołu, na drugiej zaś znajdowały się nagrania koncertowe. Ponownie wydane w formie płyty z zapisem cyfrowym, Closure miało zawierać między innymi oryginalną wersję teledysku do March Of The Pigs - nie doszło to jednak do skutku, ponieważ publikację DVD zawieszono bezterminowo. Mimo wszystko jednak pierwsza wersja klipu ujrzała światło dzienne, ponieważ wyciekły one do Internetu w grudniu 2006 roku. Jak czytamy w Wiki, podejrzewa się iż to sam Trent Reznor był sprawcą przecieku.

piątek, 29 sierpnia 2008

Wideoklip autorstwa Graeme'a Pearce'a, stylizowany na grę komputerową - typową platformówkę z lat 90. - jest ilustracją do utworu We're In The Music Biz, pochodzącego z identycznie zatytulwanego trzeciego albumu brytyjskiej elektropunkowej formacji Robots In Disguise. Nagranie to w swej warstwie tekstowej jest próbą pokazania jak wygląda obecnie biznes muzyczny i z jakimi wyzwaniami wiąże się decyzja o założeniu zespołu. Oczywiście jest to subiektywna ocena członkiń zespołu, mimo wszystko jednak warto posłuchać, choćby po to, by dowiedzieć się, jak postrzegają one współczesny przemysł muzyczny.

czwartek, 28 sierpnia 2008

Jakiś czas temu Bagienny widząc w tytule wpisu odniesienie do masowej histerii zasugerował się i skojarzył go z jednym z nagrań grupy Def Leppard, zatytułowanym Hysteria. Tymczasem okazało się, iż skojarzenie jest błędne, jako że chodziło o nagranie brytyjskiej formacji Muse pod tytułem Muscle Museum. Co ciekawe, zespół ten również ma w swym dorobku utwór zatytułowany Hysteria i to nim właśnie dziś się zajmiemy. Pochodzi on z wydanego w 2003 roku albumu Absolution i (podobnie jak w przypadku Muscle Museum) powstały do niego dwa wideoklipy - wersja europejska i amerykańska. Pierwsza z nich wyreżyserowana została przez Matta Kirkby i w swym scenariuszu odnosi się do jednej ze scen z filmu Alana Parkera, noszącego tytuł Pink Floyd The Wall, w której to scenie bohater demoluje pokój hotelowy.

Dlaczego czyni to także bohater wideoklipu Muse, grany przez Justina Theroux? Historia jest nieliniowa, opowiedziania została w sposób interesujący i wciągający. Popatrzcie sami na motywy kierujące bohaterem i oceńcie efekty jego "starań".

Drugi klip stworzony został przez agencję Brand New School. W 2004 roku otrzymał on wyróżnienie organizacji Music Video Production Association za najlepsze efekty specjalne. Podobnie jak w przypadku Muscle Museum, moim zdaniem wersja europejska jest znacznie ciekawsza (choć efekty rzeczywiście mogą się podobać). A Wy jak oceniacie te obrazy?

'Cause I want it now
I want it now
Give me your heart and your soul
And I'm breaking out
I'm breaking out
Last chance to lose control...

środa, 27 sierpnia 2008

It's The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine) to tytuł utworu grupy R.E.M. pochodzącego z wydanej w 1987 płyty Document. W wideoklipie autorstwa Jamesa Herberta młody skateboardzista (gra go Noah Ray) przeszukuje ruiny opuszczonego domu.

Trudno jednoznacznie powiedzieć o czym opowiada ten utwór - jego tekst przypomina biegnący w nieskończoność strumień świadomości. Przykładem może być trzecia zwrotka, której znaczna część nawiązuje do snu, który kiedyś przyśnił sie wokaliście zespołu, Michaelowi Stipe'owi, w którym przebywał on na przyjęciu urodzinowym, na którym wszyscy goście nosili imiona i nazwiska o inicjałach L. B. - stąd obecność w tekście Leonida Breżniewa i kilku innych osób o tychże inicjałach. Cały tekst w doskonały i zabawny sposób komentuje komiksowy rysunek z serii Pearls Before Swine tworzonej przez Stephana Pastisa (ja znalazłem go na tej stronie).

 
1 , 2 , 3 , 4
Pisałem o

(c) 2008 eskey

RSS icon
Ich słucham
Propaganda
Add to Technorati Favorites
web stats
Blox Maraton 2011